Per fare l’Oro ci vuole il batterio - The Great Work of the Metal Lover
Sitoweb di Adam Brown 2 video e articoli in Italiano e Inglese sull’alchimia
microbiotica
Website
of Adam Brown 2 videos and articles in Italian and English about the microbiotic alchemy
Adam
Brown
www.ditadifulmine.com
Esiste la pietra filosofale, tra le cui capacità ci
sarebbe stata quella di tramutare i metalli vili in oro? Secoli di alchimia e
di chimica hanno dimostrato di no, ma una nuova installazione a metà tra arte e
scienza sembra aver trovato nella biologia una nuova risposta alla domanda. I
ricercatori della Michigan State University hanno utilizzato il batterio
Cupriavidus metallidurans per creare minuscole pepite d'oro a partire dal
cloruro aurico (AuCl3), un sale d'oro dell'acido cloridrico estremamente
tossico per la maggior parte delle forme di vita conosciute. Il Cupriavidus
metallidurans è un batterio che può essere considerato a tutti gli effetti un
estremofilo per via della sua capacità di resistere ad alte concentrazioni di
metalli pesanti. E' un microrganismo che ha già trovato applicazioni pratiche
in campo scientifico e industriale, ad esempio nel rilevamento di metalli
pesanti in ambienti contaminati, ma l'utilizzo pensato dal gruppo di Kazem
Kashefi, professore di microbiologia dell'università, è del tutto nuovo e
inaspettato. "Stiamo facendo alchimia microbica, trasformiamo qualcosa che
non ha valore in un metallo prezioso solido dotato di valore" ha spiegato
Kashefi. "E' neo-alchimia. Ogni parte e ogni dettaglio del progetto sono a
metà strada tra la moderna microbiologia e l'alchimia. La scienza tenta di
spiegare il mondo fenomenologico. Come artista, tento di creare un fenomeno.
L'arte è la capacità di spingere la ricerca scientifica" sostiene Adam
Brown, professore di arte elettronica dell'università e membro del team di
ricerca. Anche un altro microrganismo, il Delftia acidovorans, è noto per la
sua abilità di scomporre il cloruro aurico in oro, ma ha la spiacevole abilità
di trasformare il metallo prezioso in nanoparticelle che tengono ad accumularsi
nel terreno sotto forma di pepite dopo un tempo francamente troppo lungo per
un'esposizione artistica. Il C. metallidurans si è dimostrato resistente ai
metalli pesanti ben 25 volte di più di quanto si sospettasse in precedenza, ed
è anche per questo motivo che è stato scelto per l'installazione artistica dal
titolo "The Great Work of the Metal Lover", un esperimento ai confini
tra arte e scienza in cui il batterio crea oro a 24 carati all'interno di un
bioreattore. Kashafi e Brown hanno alimentato i C. metallidurans con dosi
massicce di cloruro aurico, dosi che tuttavia non sembrano aver avuto
conseguenze sul metabolismo di questi batteri. Come sottoprodotto della
digestione del cloruro aurico, i C. metallidurans producono piccole pepite
d'oro, visibili attraverso il vetro del bioreattore. Se già state volando con
la fantasia immaginando enormi bioreattori popolati da C. metallidurans che
sfornano pepite d'oro a non finire, i ricercatori tengono a precisare che riprodurre
il loro esperimento su larga scala sarebbe del tutto proibitivo in termini di
costi. Ma la ricerca sul C. metallidurans, oltre a fornire preziose
informazioni sulle conseguenze cellulari della contaminazione da metalli
pesanti, potrebbe aiutare a trovare nuove strade per l'approvvigionamento di
alcuni elementi così importanti per l'economia moderna, strade possibilmente
più ecosostenibili di quelle percorse oggigiorno.
www.wired.co.uk
Alchemy
in the traditional sense might be impossible, but it is possible to turn some
boring and relatively worthless materials into valuable gold if you feed it to
the right kind of bacteria. That's according to two researchers (microbiologist
Kazem Kashefi and electronic artist Adam Brown from Michigan State University),
who discovered that a particular bacteria -- Cupriavidus metallidurans -- can
feed on gold(III) chloride, a particularly nasty and toxic liquid, and
effectively excrete pure 24-carat gold into nuggets. It's believed that the
bacteria plays a vital role in creating the gold nuggets that are found in
nature, with the two researchers finding it's approximately 25 times more
resilient than other bacteria at surviving the task. So, of course, they've
turned their research into a piece of art. "The Great Work of the Metal
Lover" features a "bioreactor" where a colony of the bacteria
are fed a huge amount of gold(III) chloride, far more than would ever be found
in nature. As the audience watches, over the course of a week, a gold nugget is
slowly laid down. There are also pictures taken with an electron microscope
which detail, up close, some of the bacteria's handiwork. The Michigan State
University release points out that this process is far too expensive to be used
on a large scale to manufacture gold, but it does constitute a working,
portable laboratory for making gold -- what Brown calls
"neo-alchemy". So, if you're wanting to impress your friends, maybe
invest in some microbes and corrosive, toxic liquid.
adamwbrown.net
Historically,
Magnum Opus, or The Great Work, was an alchemical process that incorporated a
personal, spiritual and chemical method for creating the Philosopher’s Stone, a
mysterious red colored substance that was capable of transmuting base matter
into the noble metal of gold. Discovering the principals of the Philosopher’s
Stone was one of the defining and at the same time seemingly unobtainable
objectives of Western alchemy. The Great Work of the Metal Lover is an artwork
that sits at the intersection of art, science and alchemy, re-examining the
problem of transmutation through the use of modern microbiological practice and
thus solving the ancient riddle.
Gold
production is accomplished by the pairing of a highly specialized
metallotolerant extremophilic bacterium and an engineered atmosphere contained
within a customized alchemical bioreactor. The extreme minimal ecosystem within
the bioreactor forces the bacteria to metabolize high concentrations of toxic
AuCl3 (gold chloride), turning soluble gold into usable 24K gold. Extremophiles
are microorganisms that are able to survive and flourish in physically and/or
chemically extreme conditions that would kill most of the life on our planet.
It is believed that extremophiles hold the key to understanding how life may
have originated due to their unique ability to metabolize toxic substances like
uranium, arsenic and gold chloride. Interestingly, the earth’s lakes and oceans
contain vast quantities of dissolved gold, perhaps as much as ten trillion
dollars worth, though in dilute concentrations.
Because of its form, it is virtually unusable. There is now compelling
evidence suggesting that many of the earth’s gold deposits are formed not
through heat, pressure and geochemical processes alone, but are indeed formed
by microorganisms.
The
Great Work of the Metal Lover is an artwork that exists in two parts. The first
part is an installation consisting of custom laboratory equipment including a
glass alchemical bioreactor, a gas manifold and a gas tank filled with carbon
dioxide and hydrogen. The process is all documented in real time by a USB
microscope and a real time video feed. The second part of the work consists of
a series of images made with a scanning electron microscope. Digital prints are
made using modern technology. Gold deposits produced by the bacteria are
identified within a polysaccharide matrix formed by cell aggregates or
biofilms. Then, using ancient gold illumination techniques, 24K gold leaf is
selectively applied to regions of the print where a bacterial gold deposit has
been identified. Each print contains some of the gold that was produced in the
bioreactor. Gold has played a vital role throughout history, and has been
recognized for its glorification of both humanity and the divine. It is
treasured for its rarity, malleability and incorruptibility. It resists
oxidation, corrosion and other chemical bonding processes. Like alchemy, gold
is imbued with secrets of the earth, origins of life and early metabolic
processes. The Great Work of the Metal Lover speaks directly to the scientific
preoccupation with trying to shape and bend biology to our will within the post
biological age, essentially questioning the ethical and political ramifications
of attempting to perfect nature. This project would not be possible without the
support of the Humanities and Arts Research Program at Michigan State
University and the Michigan State University Museum.