Per fare l’Oro ci vuole il batterio - The Great Work of the Metal Lover


Sitoweb di Adam Brown 2 video e articoli in Italiano e Inglese sull’alchimia microbiotica
Website of Adam Brown 2 videos and articles in Italian and English about the microbiotic alchemy

Adam Brown 

www.ditadifulmine.com
Esiste la pietra filosofale, tra le cui capacità ci sarebbe stata quella di tramutare i metalli vili in oro? Secoli di alchimia e di chimica hanno dimostrato di no, ma una nuova installazione a metà tra arte e scienza sembra aver trovato nella biologia una nuova risposta alla domanda. I ricercatori della Michigan State University hanno utilizzato il batterio Cupriavidus metallidurans per creare minuscole pepite d'oro a partire dal cloruro aurico (AuCl3), un sale d'oro dell'acido cloridrico estremamente tossico per la maggior parte delle forme di vita conosciute. Il Cupriavidus metallidurans è un batterio che può essere considerato a tutti gli effetti un estremofilo per via della sua capacità di resistere ad alte concentrazioni di metalli pesanti. E' un microrganismo che ha già trovato applicazioni pratiche in campo scientifico e industriale, ad esempio nel rilevamento di metalli pesanti in ambienti contaminati, ma l'utilizzo pensato dal gruppo di Kazem Kashefi, professore di microbiologia dell'università, è del tutto nuovo e inaspettato. "Stiamo facendo alchimia microbica, trasformiamo qualcosa che non ha valore in un metallo prezioso solido dotato di valore" ha spiegato Kashefi. "E' neo-alchimia. Ogni parte e ogni dettaglio del progetto sono a metà strada tra la moderna microbiologia e l'alchimia. La scienza tenta di spiegare il mondo fenomenologico. Come artista, tento di creare un fenomeno. L'arte è la capacità di spingere la ricerca scientifica" sostiene Adam Brown, professore di arte elettronica dell'università e membro del team di ricerca. Anche un altro microrganismo, il Delftia acidovorans, è noto per la sua abilità di scomporre il cloruro aurico in oro, ma ha la spiacevole abilità di trasformare il metallo prezioso in nanoparticelle che tengono ad accumularsi nel terreno sotto forma di pepite dopo un tempo francamente troppo lungo per un'esposizione artistica. Il C. metallidurans si è dimostrato resistente ai metalli pesanti ben 25 volte di più di quanto si sospettasse in precedenza, ed è anche per questo motivo che è stato scelto per l'installazione artistica dal titolo "The Great Work of the Metal Lover", un esperimento ai confini tra arte e scienza in cui il batterio crea oro a 24 carati all'interno di un bioreattore. Kashafi e Brown hanno alimentato i C. metallidurans con dosi massicce di cloruro aurico, dosi che tuttavia non sembrano aver avuto conseguenze sul metabolismo di questi batteri. Come sottoprodotto della digestione del cloruro aurico, i C. metallidurans producono piccole pepite d'oro, visibili attraverso il vetro del bioreattore. Se già state volando con la fantasia immaginando enormi bioreattori popolati da C. metallidurans che sfornano pepite d'oro a non finire, i ricercatori tengono a precisare che riprodurre il loro esperimento su larga scala sarebbe del tutto proibitivo in termini di costi. Ma la ricerca sul C. metallidurans, oltre a fornire preziose informazioni sulle conseguenze cellulari della contaminazione da metalli pesanti, potrebbe aiutare a trovare nuove strade per l'approvvigionamento di alcuni elementi così importanti per l'economia moderna, strade possibilmente più ecosostenibili di quelle percorse oggigiorno.


www.wired.co.uk
Alchemy in the traditional sense might be impossible, but it is possible to turn some boring and relatively worthless materials into valuable gold if you feed it to the right kind of bacteria. That's according to two researchers (microbiologist Kazem Kashefi and electronic artist Adam Brown from Michigan State University), who discovered that a particular bacteria -- Cupriavidus metallidurans -- can feed on gold(III) chloride, a particularly nasty and toxic liquid, and effectively excrete pure 24-carat gold into nuggets. It's believed that the bacteria plays a vital role in creating the gold nuggets that are found in nature, with the two researchers finding it's approximately 25 times more resilient than other bacteria at surviving the task. So, of course, they've turned their research into a piece of art. "The Great Work of the Metal Lover" features a "bioreactor" where a colony of the bacteria are fed a huge amount of gold(III) chloride, far more than would ever be found in nature. As the audience watches, over the course of a week, a gold nugget is slowly laid down. There are also pictures taken with an electron microscope which detail, up close, some of the bacteria's handiwork. The Michigan State University release points out that this process is far too expensive to be used on a large scale to manufacture gold, but it does constitute a working, portable laboratory for making gold -- what Brown calls "neo-alchemy". So, if you're wanting to impress your friends, maybe invest in some microbes and corrosive, toxic liquid.

adamwbrown.net
Historically, Magnum Opus, or The Great Work, was an alchemical process that incorporated a personal, spiritual and chemical method for creating the Philosopher’s Stone, a mysterious red colored substance that was capable of transmuting base matter into the noble metal of gold. Discovering the principals of the Philosopher’s Stone was one of the defining and at the same time seemingly unobtainable objectives of Western alchemy. The Great Work of the Metal Lover is an artwork that sits at the intersection of art, science and alchemy, re-examining the problem of transmutation through the use of modern microbiological practice and thus solving the ancient riddle.
Gold production is accomplished by the pairing of a highly specialized metallotolerant extremophilic bacterium and an engineered atmosphere contained within a customized alchemical bioreactor. The extreme minimal ecosystem within the bioreactor forces the bacteria to metabolize high concentrations of toxic AuCl3 (gold chloride), turning soluble gold into usable 24K gold. Extremophiles are microorganisms that are able to survive and flourish in physically and/or chemically extreme conditions that would kill most of the life on our planet. It is believed that extremophiles hold the key to understanding how life may have originated due to their unique ability to metabolize toxic substances like uranium, arsenic and gold chloride. Interestingly, the earth’s lakes and oceans contain vast quantities of dissolved gold, perhaps as much as ten trillion dollars worth, though in dilute concentrations.  Because of its form, it is virtually unusable. There is now compelling evidence suggesting that many of the earth’s gold deposits are formed not through heat, pressure and geochemical processes alone, but are indeed formed by microorganisms.
The Great Work of the Metal Lover is an artwork that exists in two parts. The first part is an installation consisting of custom laboratory equipment including a glass alchemical bioreactor, a gas manifold and a gas tank filled with carbon dioxide and hydrogen. The process is all documented in real time by a USB microscope and a real time video feed. The second part of the work consists of a series of images made with a scanning electron microscope. Digital prints are made using modern technology. Gold deposits produced by the bacteria are identified within a polysaccharide matrix formed by cell aggregates or biofilms. Then, using ancient gold illumination techniques, 24K gold leaf is selectively applied to regions of the print where a bacterial gold deposit has been identified. Each print contains some of the gold that was produced in the bioreactor. Gold has played a vital role throughout history, and has been recognized for its glorification of both humanity and the divine. It is treasured for its rarity, malleability and incorruptibility. It resists oxidation, corrosion and other chemical bonding processes. Like alchemy, gold is imbued with secrets of the earth, origins of life and early metabolic processes. The Great Work of the Metal Lover speaks directly to the scientific preoccupation with trying to shape and bend biology to our will within the post biological age, essentially questioning the ethical and political ramifications of attempting to perfect nature. This project would not be possible without the support of the Humanities and Arts Research Program at Michigan State University and the Michigan State University Museum.

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